السبت، 2 نوفمبر 2013

شهيد ولا ... !!

لا يمكننا أبدا التأكد من أن الرأي الذي نحاول كبته رأيٌ خاطئ، وحتى لو كنا متأكدين فكبته سيظل إثماً. - جون ستيوارت ميل (فيلسوف إنجليزي)

وعشان  كدا قررت اتكلم عن الموضوع دا >> هل كل  اللي بيموت ونقول عليه شهيد يستحق اللقب ولا اصلا هو شهيد!! يمكن ناس كتير هتكون ضددي ومش هيعجبها كلامي عن موضوع دا.لكن هو بيضايقني شخصيا لان اللقب دا كبيــــر اوووي ازاي ببساطه امنحوا لاي حد كد!

الشهيد كما ما ذكر في فالاسلام :

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: الشهداء سبعة سوى القتل في سبيل الله: المطعون شهيد، والغريق شهيد، وصاحب ذات الجنب شهيد،

والمبطون شهيد، والحرق شهيد، والذي يموت تحت الهدم شهيد، والمرأة تموت بجمع شهيد.


الشهيد كما ذكر فالمسيحيه:

تطلق لفظة شهيد في المسيحية على كل من قتل بسبب تبشيره بالديانة المسيحية أو إيمانه بها. وتطلق لفظة شهداء الكنيسة على

المسيحيين الأوائل الذين تم اضطهادهم عن طريق الرومان أو البارثيين.


 الشهيد فمصر بقي بالاخص بعد الثورة اصبح اي شخص يموت علي ايد الشرطة او الجيش او بلطجيه ايا كان السبب اللي مات بسببه ولا حتي هو مين او عمل ايه .. بصراحه الموضوع بقي اوفر ويفرس.

 يعني مثلا عندنا فالبلد واحد بلطجي وعندوا 11 ولد حراميه وتجار مخدرات ومعروفين بافعالهم القذرة فالبلد وابنو الصغير كان بيسرق فالناس مسكوه وهو بيسرق فحدفوه من فوق السور .. راح اهلوا  سموه شهيد  والاب مسمي نفسو ابو الشهيد  !!! اه دا فعل وحشي من اللي حدفوا كده كان المفروض  يقبض عليه ويسلموا للشرطه لكن ترميه دا وحشيه لكن هل دا بقي يتسمي شهيد !!

وهكذا مواقف كتير شفتها موته مأسوية  لشخص ما فيطلق عليه شهيد اصل متقوليش واحد مكنش بيركع فصلاه واحده ولا مؤمن بالله اصلا زي الملحدين مثلا ولا كانت نيته سيئه فاللي كانوا بيعملوا قبل ما يتقتل ولا كان محشش ولا مسطول ولا ولا وتقولي عليه شهيد !

لو مصممين لتخليد الشخص دا قول نحتسبوا عند الله شهيد واعملوا حاجات تكفر عن ذنوبه او صدقة جاريه ليه لكن بطلوا تشوهه اللقب المقدس الكريم دا ومكانتوا الكبيـــــرة عند ربنا


الشهيد عند الله ست خصال: يُغفر له في أول دفعة، ويرى مقعده من الجنة، ويجار من عذاب القبر، ويأمن من الفزع الأكبر، ويوضع على رأسه تاج الوقار، الياقوتة منها خير من الدنيا وما فيها، ويزوج اثنتين وسبعين زوجة من الحور العين، ويشفع في سبعين من أقاربه.

يعني الخلاصة مش كل من هب ودب اسموا شهيد في ناس متستحقهوش بجد.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق