السبت، 25 يناير 2014

ملعون ابو الواقع

كنت بفكر اكتب حاجه عن حب الناس لبعض وان الناس لازم تحب بعض و تقرب من بعض وتنسي الخلافات والكره لكن مع اول كلمة لقيت نفسي هكدب وهكتب كلام مثالي مش واقعي.
اول كلمة كنت هكتبها ليه بنكره بعض والحياة هنعشها مرة واحدة لازم نسامح و ننسي ونحب بعض ونفرح احنا هنعيش مرة واحدة !!
لكن لقيت ان انا شخصيا بكره ناس و بحقد علي ناس بلوم ناس وبعاتب ناس وكارهه حياتي ازاي ممكن اكتب حاجة مش واقعية.

لو جينا اتكلمنا فالجزء السياسي هنلاقي ان من الطبيعي جدا كل جهه تكره التانية يعني مثلا الثوار بيكرهوا باقي الشعب عشان شايفين هما بس اللي يستحقوا الافضل لانهم قاموا بالثورة وضحوا باصحابهم وحبايبهم والفلول بيكرهوا الثوار والاخوان عشان كسروهم وخدوا حاجات كتير من تحت ايدهم . والاخوان بيكرهوا باقي الشعب عشان بعد ما وصلوا للكرسي وبقوا حاجة رجعوا تاااني ولا حاجة بسبب غبائهم اللي مش معترفين بيه حتي.

اما بقي علي المستوي الشخصي فانا بجد في ناس بكرهها اووووي لانهم بجد ازوني و في ناس  بنافقها وفي ناس اعرفها كدا وخلاص و في ناس شايله منهم كتير ومش عارفة اعبر عن دا ليهم و من كتر ما اتوجعت من صحاب وحبايب مبقاش عندي ثقه فحد و دايما شاكه فاللي حواليا انهم بيكدبوا و بيمثلوا.
انا عايشة كدا وخلاص بتمني اكون حد تاني فحياتي وشغلي واكون فمكان مختلف ووقت مختلف ,و فالوقت اللي عايزة البس فيه فستان ابيض وافرح بكره الفكرة لمجرد اني خايفة ان الحد اللي هكمل معاه حياتي هيطلع زباله و هعيش فهم وغم.

احيانا بعمل غير اللي انا عايزه لمجرد ان اللي انا عايزه مينفعش اعملوا او هو امر واقع لازم اعمل كدا, بكره تصرفات كتيير بعملها و بكره طريقتي فحاجات كتير مثلا ببقي مضطرة اضحك فعز حزني عشان مبينش اني زعلانه وابان قوية واحيانا ببقي مضطرة اسكت عشان مزعلش ناس قريبة مني واحيانا بمثل اني ضعيفة و حزينة لمجرد ببقي محتاجة حد يطبطب عليا و احس بحنية حد عليا.

انا عندي عالم خيالي عايشة فيه مع ناس خيالين فدنيا خيالية بتاعتي و فكون تاني بكون فيه مع نفسي وبس لكن فلحظة برجع للواقع اللي مش هقدر اقول عليه الا الحمد لله.


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق