السبت، 18 يناير 2014

عن فيلم الميدان

لما سمعت عن فيلم الميدان قلت عادي ماهو كدا كدا هيعرض اللي كنا بنشوفوه هيبقي فاكس لكن من اول لحظة لما جاب تعذيب امن الدولة حسيت انوا مختلف و علي اخر الفيلم فهمت هو ليه مختلف.
عشان الروح اللي فيه روح حقيقة من جوا الميدان من الناس اللي بجد نزلت مش تمثيل ولا حدوتة بتتقال او يمكن علشان شفتوه فالوقت اللي كلنا بقينا بنكره بعض فيه و بقينا بجد محتاجين اووي الروح اللي كانت فثورة 25 يناير عشان نعدي بالبلد و بينا من اللي بقينا فيه.

علي فكرة انا منزلتش ثورة يناير .. تعرفوا انا منزلتش ثورة يناير ليه؟
اولا طبعا لان كان معمول عليا حجر من ابويا لعدم النزول.
ثانيا اني كنت ضدد الثورة جدا وكنت شايفه زي ما كل اللي كان فالبيوت شايف دول شوية عملاء عايزين يخربوا البلد ويخلوها زي العراق ولابلابلابلا اللي كلكوا عارفينوا لحد بعد خطاب مبارك التاني بتاع يانا يالفوضي وتاني يوم حصلت موقعه الجمل ابتديت افوق خاصة ان الفترة دي النت رجع وعيني فتحت علي حاجات كتير مكنتش شايفها من الاعلام.
وابتديت ابقي مع الناس دي روحا علي الاقل بس كان لسه جوايا متردد لحد يوم ما مبارك مشي فرحت فرحة معرفش ليه ولا ازاي دمعت و اتحيلت علي بابا ننزل الشارع زي الناس وطبعا رفض كالعادة.

عارفين ليه انا مكنتش مع الثورة من اول يوم !! لان مكنش ليا فالسياسة ولا كنت فاهمه لا فالطور ولا الطحين دا كمان كنت ناوية لما اتخرج اخد كورسات مع شباب المستقبل عشان الحزب الوطني يشغلني بس انا فعلا مكنتش فاهمه لا فساد ولا ظلم ولا ولا كنا عايشين ولما كان بتحصل رشاوي او محسوبية او وسايط قدامي كان دا الطبيعي يحصل مش حاجه غلط مكنتش بفكر فسياسية والبلد وكنت كمان بدور علي فرصة تسفرني بره مصر.

بس بعد 25 يناير فهمت وفتحت زي كل المصريين ومكنش ينفع حد يرجع يغمضلنا عنينا تاني ودا اللي المجلس العسكري مفهموش و استغبي حاول بكل غبائه يقمع وبدفن ورود الحرية اللي فتحت فمصر من قتل وتعذيب و سجن و ترهيب زي ماشفتوا فالفيلم و لما لاقي مفيش فايدة من محاربته لينا عشان يرجع نظامه القديم القذر عمل صفقه اقذر مع الاخوان و لبس الشعب فجماعه ارهابية غبية .

ومن غباء الاخوان جابوا اغبي واحد فيهم مسكوه الرياسة فضحونا وعرونا قدام العالم كله كرهوا الناس فيهم اكتر واكتر و خلوه الناس تنزل ضددهم و تحلل قتلهم وتفرح لفجعتهم و تعذبهم لانهم حللوا دا لينا و كفرونا و باعونا و باعوا مصر وباعوا الثورة فمقابل جامعتهم الغبيه اللي كان عندهم فرصة ذهبية يكسبوا حب الشعب وثقتهم ويقفوا مصر من بعد الثورة و يكملوا تجمعينا ايد واحدة.

لكن الاخوان فرقونا مبقناش بس متفرقين مسحيين ومسلمين لا بقينا مسحيين ومسلمين و اخوان و سلفين و ملحدين و لبراليين اتقسمناااا و بقينا فشبه حرب اهلية .
ااااااااااااه يا مصر اااااااه يا شعب اااااه يا مستقبل ضااااع ااااهيا حلم كان نفسنا يتحقق ومااات مع اللي حلموا بيه وماتواا  يا بلدي اااااه !!

وانت بتتفرج علي فيلم الميدان هتحس بكل المشاعر بفخر بخوف حزن الم كره غضب حب و لوم .. انا حسيت كل دا خلال الساعتين الا تلت في فيلم الميدان !!


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق