الجمعة، 9 ديسمبر 2016

سنه 2016 !!

سنه 2016 من اكتر السنين الغريبه اللي مرت في حياتي .. سنه غريبه في اللي حصلي واللي اتحولت ليه واللي حصل لناس حوليا
مقارنه بالسنين اللي فاتت فهي فعليا سنه احدثت تغير كبير في حياتي

مبدأ السنه بدأت باحسن حاجه حصلتلي في عمري كله #العمره <3 p="">العمره بالنسبه لي مش مجرد حاجه اتمنيت اعملها بقالي فتره ولا كونها غيرت من طبعي و لبسي و شخصيتي للاحسن ولا كوني قربت من ربنا اكتر واكتر و حبيته اكتر ..
العمره  كانت سبب .. سبب بدور عليه علشان اتغيير لاني فعلا كنت زهقت مني و من حياتي و من اللي حواليا و من اللي بيحصلي .. العمرة كانت سبب لعدم كرهي للحياة و عدم كرهي لقدري .
حبيت نفسي من تاااني بعد ما رحت و حسيت اني نضفت من جوايااا
العمرة احسن حدث حصلي في حياتي ..

بس الطبيعي ان ربنا بيختبرنا بحاجات صعبه علشان يشوف مدي قدرة علي التجمل والصبرو من مجرد ما رجعت ما بين تريقه وانتي مش هتستمري و شيخه يارا .. الخ الخ
كان في اختبار اصعب اني ابتدت اخسر حاجات كتير منهم الجنون اللي كنت بتميز بيه و روحي الخفيفه بقي فعلا دمي تقيل و سخيفة ابتدت اخسر ناس كتير قريبين مني اوي او يمكن يكون ربنا ظهرهم علي حقيقتهم في الوقت المناسب و شغلي ابتدي لفتره يتضر فعلا بسبب اشخاص كتير و ابتدت في حاله من الاكتئاب و ليه يارب
و ابتدت كلمه كل دا حصل لما اتغيرتي و قربتي من ربنا تحوم حواليا بس انا موقفتش وكنت بقع و بقوم لوحدي محدش كان سند ليا و لا ضهر زي قبل كدا .. كنت فعلا انا وربنا وبس
كان يزقني يوقعني فحاجات صعبه و يشوف قدرتي علي تحمل وكنت قد الاختبارات و بقت كلمه الحمد لله علي لساني و في قلبي في كل وقت و في كل موقف و بجد بقيت راضيه تماما عن كل اللي بيحصل الوحش قبل الحلو #الحمد_لله

و يجي بقي جوايز نجاحي في الصبر . واذ فجأءه و بعد 3 شهور تقديم في التطوع ل 57357 يكلموني و يقوليلي اتقابلتي و ابدأ احلي رحلة في حياتي و اللي مكنتش بحس اني عايشه الاوانا بلعب مع الاطفال دول .. مهما وصفت عالم 57 محدش هيتخيل ايه اللي بحسه و بعيشه هناك .. انا فعليا مبقتش عارفه مين بيعالج مين ولا مين بيسعد مين هما ولا انا !! بيدولي قوة فوق ما حد يتخيل .. و بالرغم من وجعهم و المهم الا ان ضحكتهم و شقاوتهم مش بتفارق وششهم .
دعوة ام ليا لما اضحك ابنها او اخلي ينتها تمشي بعد ما كانت راقده ايام او اني يتقالي ان  الطفل دا ماكلش بقالوا كام يوم و جيتي انتي اكلتيه و كلمه ربنا يجازيكي خير و لا ان طفل بيستناني كل اسبوع علشان اجي اقعد معاه .. بجد 57357 حياة تحب تعيشهاااا هما اللي بيعالجوني مش انا اللي بعالجهم بحد .. ربنا يشفيكووااا يا حبايب قلبي ويعفي عنكوا .

و الجايزة التانيه كانت  #السفر و دا من اكتر الحاجات اللي اتمنتها في حياتي و رحلة دهب الغريبه العجيبه بكل ما فيها و لان ربنا بيكتب دايما الخير .. يقوم ربنا مبوظ الرحلة من عنده و يخليني اتعرف و اقرب من ناس كتيره جديدة و اعرف اني لسه ممتوش واني قارده اندمج مع الناس و اعيش واتعايش من تاني ورجعتلي ثقتي بنفسي من تاني <3 nbsp="" p="">
ورحلة ورا رحلة و خروجه ولا خروجه و تجارب كتير جديده زي التزحلق علي الرمل و حرب الالوان و طلوع جبل سانت كاترين  و الشعور بدرجه التجمد  و السنوركلينج و رؤية احلي واجمل خلق الله و تجارب كتير جديدة و ممتعه

و تخلص السنه بان شغلي بدأ يرجع لرونقه مره تانيه و ابتديت اتحسن فيه و احبه بعد ما كنت كرهته فعلا بسبب كل اللي حصل فيه و بردوا لسه بقول الحمد لله .

سنه 2016 هي السنه الغريبه في حياتي بجد .. اغرب سنه فعلا عشتها يعني حصل احلي و اوحش احداث في حياتي مش هقدراقول انها سنه حلوة و لا اقدر اقول سنه وحشه بس اللي هقولة ربنا يطلعنا منها علي خير و كل سنه وانا لله اقرب واقرب و الحمد لله علي كل حال <3 a="" p="">

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق