الجمعة، 6 ديسمبر 2013

ثورة ضدد المصريين

من المألوف في تاريخ النهضات أن اليقظة العقلية تسبق دائما النشاط السياسي والاجتماعي. - محمد الغزالي
المقولة دي كفيلة تبين ليه احنا بقالنا 3 سنين فنفس دايرة الفساد والظلم والقمع والجهل و من المتوقع هنفضل كدا كتير ودا لان كلنا عايزين نصحا من النوم نلاقي بلدنا بقت احسن و فمكان اعلي و مفيش فساد ولا ظلم ولا قهر وفي حريات لكن محدش بيعمل حاجه عشان نوصل لدا كلنا زي ما احنا كل واحد فينا شايف نفسوا اللي صح و مش عايز يغير من نفسوا , كل واحد بيقول يلا نفسي او انا وجماعتي او انا و حزبي محدش فكر يعترف بغلطوا و يصلحوا او علي الاقل يحاول لكن لا الغلطان بيكابر ويتمادي فغلطوه.
مينفعش نقول بكرة  هيجي رئيس كويس والبلد هتتعدل  ما هو سيادتكم الرئيس مش بيدير البلد وحده في تحته ناس والناس دول تحتهم ناس و كلنا فالاخر نفس الناس لو انا وانت وهو وهي مش هنتغير هنلاقي منين الناس الكويسة اللي هتحكمنا بقي ! هنجيبهم من المريخ مثلا!! اكيد مش هنلاقي اي تغيير لا فينا ولا اللي حولينا وطبيعي البلد هتفضل محلك سر.
اليابان معملتش ثورة علي النظام بالعكس دي كانت بلد مدمرة بالكامل ومهمشة بسبب الحرب العالمية التانية واهلها عانوا المرض والجوع لكن اليابان عملت ثورة فالفكر والصناعه .الحرب قدرت تدمر البلد لكن مقدرتش تدمر عقول اليابنين.
الناس دي ازاي بقت كدا مهارة وذكاء خبرة و تقنية عالية انتم متخيلين مدي عبقرية اليابنين وانك لما بتشوف حاجة مكتوب عليها صنع في اليابان بتاخدها وانت مغمض!! هل احنا الشعب المصريين مش قادرين نبقي زي اليابانين ؟؟ انا متأكده ان الاجابه لا احنا نقدر ونقدر اوي كمان بس مع تعديل فالفكر و الطموح فاسلوب الحياة و عادتنا وتقاليدنا اللي معظمها ملهاش معني وهنلاقي نفسنا وصلنا.

احنا اسقطنا ثلاث انظمة ولكن لم نسقط سياسية الجهل والقمع والظلم والفساد وتذكروا دائما قول العظيم مانديلا :العبيد فقط يطلبون الحرية الاحرار يصنعونها.
غيروا من نفسكوا من تفكيركوا وحياتكوا السلبيه عشان تعيشوا بحرية و في عدل وسلام ورخاء وتنمية متستنوش فلان ولا علان يدهلكوا. بلاش تفكير في مصالح شخصيه بصوا لمصلحة البلد ومصلحة المصريين ككل كفاية فساد ورشاوي ووسايط وسرقة ونصب كفاية انا الصح ومحدش غيري اللي صح كفاية تعصب وكره كفاية كسل وتقاعص وعدم تحمل المسؤلية.

مصر مش هتكون احسن الا بينا و احنا مش هنكون احسن الا لو مصر بقت احسن. كلنا فنفس المركب  ينقب سوا يا نضيع سوا.

هناك 3 تعليقات:

  1. أنت تحترقين هنا , في هذه المدونة !
    هذا الغضب المجاني .. , إلى متى ؟
    هذه الكتابات كان من المفترض أن توجّه , أو أن تحتفظي بها في مكان ٍ سريّ ...
    يمكنني بالطبع ألّا أقرأ , و بهذا أريح نفسي و أريحك من اعتراضي و غطرستي ...
    لكنني أيضا ً اجد أن من حقي كقارئ أن اخبرك برأيي ... و أنت حقك ألّا تستمعي إليه
    و ليبقى كلٌ منّا في موضعه :/

    ردحذف
  2. طارق .. احترم رأيك فهذا رايك ولكنني انفس عن ما بداخلي بكتابة هذه التدوينات ولا اجبر احد علي قراءتها فهي ارائي اكتبها بكل صدق و فعليا انا اشعر براحة كبيرة عند تنفيس عن ما بداخلي

    ردحذف
    الردود
    1. أجد نفسي بعد كلامك , أؤيدك في التنفيس عن غضبك ... لأنني أراه ليس بالغضب المجاني فعليا ً ^_^
      دمت ِ بودّ و قوة

      حذف